Je v B2B obchodě lepší osobní, telefonická nebo elektronická komunikace?
Komunikace s klienty v B2B musí být správný mix osobní, telefonické i elektronické komunikace.
V obchodě máte k dispozici různé způsoby, jak komunikovat se svými klienty.
K dispozici máte tyto 3 základní způsoby komunikace:
a) Osobní setkání
b) Telefonický hovor
c) Elektronická komunikace, v tomto článku zde uvažuji především e-maily
Poznámka: Komunikaci přes různé typy chatů a přes sociální sítě sem nezařazuji. Ne že by se nepoužívala. Neumožňují - vzhledem k malému rozsahu zpráv - skutečné jednání. Jde jen posílání potvrzujících informací typu „Přišla už dodávka XY?“, "Skladem 124 kusů.Další za 14 dní.“ apod.
Samostatnou kapitolou elektronické komunikace jsou nyní – v časech koronavirových lockdownů - velmi používané videokonference. O nich někdy příště.
Dnešní doba je přeplněná elektronickými pomocníky a spoustou aplikací. To svádí k jejich nadužívání.
NEPREFERUJTE JEN ELEKTRONICKÝ ZPŮSOB KOMUNIKACE. E-MAILY NEJSOU SAMOSPASITELNÉ!
Porovnání výhod a nevýhod jednotlivých způsobů jednání se zákazníkem z pohledu obchodníka
Osobní komunikace
Výhoda:
- Budují se a upevňují se osobní vztahy
- Lépe z řeči těla mohu vyčíst skutečné zájmy a postoje klienta
- Osobní prezentace má větší dopad, více ovlivním protistranu
- Ideální pro diskuze, řešení problémů, kde se vytváří nápady a názory se mění velice rychle- stihne se toho za stejný čas „hodně probrat“
Nevýhoda:
- Časově náročné cestování ke klientům (až nemožné, pokud jsou na druhém konci světa)
- Finančně náročné
- Lze stihnout jen omezený počet setkání za určitý čas
Telefonická komunikace
Výhoda:
- Rychlá domluva = velmi efektivní využití času
- Finančně velmi levný způsob jednání
- Umožňuje probírat i složitější témata s nutností vysvětlování a možnostmi různého řešení
Nevýhoda:
- Nemám úplný kontakt s druhou osobou – nevidím výraz obličeje (lze vylepšit videohovory přes Zoom apod.)
- Jazyková bariéra – při komunikaci v cizím jazyce může být těžší si rozumět, když se nevidíme
- Hovor se mnou může druhá osoba rychle ukončit, položí telefon
TELEFONUJTE VŽDY, KDYŽ POTŘEBUJETE KONKRÉTNÍ INFORMACI, JASNÉ STANOVISKO NEBO RYCHLÉ ROZHODNUTÍ.
E-mailová komunikace
Výhoda:
- Neruším, mohu poslat e-mail v době, kdy se mi to hodí. Klient so ho přečte v době, kdy se mu to hodí
- Mohu si obsah sdělení dobře a v klidu rozmyslet a zformulovat.
- Mohu přiložit dokumenty jako přílohy, dosavadní komunikace je vidět v historii zprávy.
- Mohu jednu stejnou zprávu sdělit - poslat - najednou v úplně stjné podobě mnoha dalším osobám (kopie).
Nevýhoda:
- Komunikace se prodlužuje – nemáme vliv na to, kdy si klient přečte zprávu a za jak dlouho nám odpoví.
- Časově náročné – napsat krátký e-mail zabere mnohem více času než stejnou informaci někomu říct po telefonu nebo osobně.
- Časem se stane obsah sdělení nepřehledný – délka zprávy a odpovědi jednolitvých účastníků znepřehledňuje podstatu věci.
Používejte všechny způsoby komunikování vhodně jako mix
Podle toho, jaký byznys děláte a kde a kdo jsou vaši klienti, bude mix způsobů komunikace různý.
Pokud máte několik málo zákazníků, jsou všichni v tuzemsku a děláte s nimi klíčové zakázky, vaše komunikace bude zřejmě postavená na osobním setkávání. Takovou komunikaci může čas od času oživit elektronická zpráva, telefonát nebo třeba poštovní zásilka (přání k narozenínám, dárek od vás zaslaný kurýrem - třeba vzorem nového produktu apod.).
Pokud máte klienty především v zahraničí, asi nebude převažovat osobní komunikace s nimi, nýbrž telefonická a e-mailová. Nezapomínejte přesto na využití všech příležitostí k osobnímu setkávání. Takovou možnost skýtají účasti na veletrzích, kde se potkáte. Nebo uvádění nového výrobku na trh (premiéra) nebo nějaké prezentační turné, zkoušení a přebírání dodoávky a podobně.
Pokud s klienty typicky komunikujete elektronicky – například jste v B2B segmentu a poskytujeme servisní a vývojové služby, neřešte vždy vše jenom elektronicky. Občas zapojte i telefon - a v nějaké záležitosti zavolejte. Nebo alespoň pozvěte obchodní partnery na videokonferenci.
Kontakt „na živo“ s druhou osobou, i když ji jen slyšíte nebo vidíte na obrazovce, vám přinese úplně jiný dojem. Navnímáte, jak skutečně věci říká a jak reaguje. V e-mailu je to „bez emocí“ a vy si jen představujete a domníváte se, jak je to či ono myšleno.
POUŽÍVEJTE MIX VŠECH ZPŮSOBŮ KOMUNIKACE – OSOBNÍ, TELEFONICKOU, E-MAILOVOU.
VŽDY ZVOLTE NEJVHODNĚJŠÍ ZPŮSOB KOMUNIKOVÁNÍ PODLE KONKRÉTNÍ SITUACE, KTEROU ŘEŠÍTE.
Přeji vám hodně úspěchl v hledání správného mixu osobní, telefnické i elektronické formy komunikace s vašimi klienty.
Rád pro vás na toto téma připravím školení.
Napište mi prosím na: info (zavináč) dusanjilek.cz
Dušan Jílek, lektor
TIP NA KNIHU: Profesionální telefonování
K tématu komunikace s klienty vás mohou zajímat i tyto články:
Pravidla pro odpovědné rozesílání e-mailů ve firmě
Telefonická komunikace s B2B klienty v době krize
Jak správně psát e-maily aneb pravidlo 7C
Pro inspiraci se můžete podívat do sekce komunikačních školení zde:
INFORMACE
-
Autor:
Ing. Dušan Jílek -
Publikováno:
18.3.2021 -
Název:
Je v B2B obchodě lepší osobní, telefonická nebo elektronická komunikace? -
Shlédnuto:
1156