Čtyři fáze učení

Čtyři fáze učení

Každý člověk, který se něco učí, prochází v procesu učení čtyřmi fázemi.

Tento fenomén je popisován v literatuře buď jako čtyři fáze učení nebo ho můžete najít pod pojmem čtyři fáze získání kompetence. Průběh učení ukazuje názorně tento obrázek:

Čtyři fáze učení

Popišme si, co se v které fázi odehrává.

Fáze 1: Nevím, že nevím
Nevědomá nekompetence (angl. Unconscious Incompetence)

Člověk se neuvědomuje, že něco neumí. Tento fakt vyplyne při plnění pracovních úkolů:

 „Budete se muset už naučit pracovat s tím novým softwarem."

"Objednávky se od teď  budou zadávat již jen přes tablet. Nic už se nebude psát na papír, jasné?"  apod.

 Na konci fáze 1 je zjevné, že se budeme muset něco nového naučit.

Fáze 2: Vím, že nevím
Vědomá nekompetence (angl. Conscious Incompetence)

Vstupujeme do fáze dvě. Zde jde o naučení se toho, co neumíme. Grrrh, učení není vždy zábavné. Připustíme, že něco neumíme. Jak to změnit?

Jdeme na školení. Ptáme se zkušenějších kolegů, jak to máme udělat (snad nebudou protivní, že mi musí něco vysvětlovat). Odvážíme se zeptat na správný postup nadřízeného (neseřve mě, že to mám dávno umět? Bude mít na mě čas?).

Na konci fáze číslo 2 je, že jsme prošli zaučením, známe správný postup. Ukázali nám, jak se "to" dělá správně.

Fáze 3: Vím, že vím
Vědomá kompetence (angl. Conscious Competence)

Jsme ve fázi, kdy jde o to, abychom po absolvovaném zaučení správný postup uměli zopakovat a dosahovali opakovaně správného výsledku. Obvykle musíme na dodržování postupu usilovně myslet.

Typické pro průběh učení ve fázi 3 je "hergot, zase jsem to udělal špatně!"

U mnoha lidí v této fázi vidíte, jak jsou soustředění a další správný postup si polohlasně předříkávají.

Příklad obsluhy, která má nový pokladní terminál:

„Tak a pro uzavření objednávky teď zadáme SOUČET (kliká na příslušné tlačitko)... Jo, super! (zmáčkla správní tlačitko)

A vytisknu vám účtenku... tady zmáčkneme TISK...ufff... proč mi píše na displeji ZADEJTE TYP PLATBY?

(Volá na kolegyni) Maruško, prosímtě, co znamená ZADEJTE TYP PLATBY?

(kolegyně odpovídá) „No jestli zákazník platí hotově nebo kartou!"

A vždyť jsem to už věděla!

(obrací se na vás) Platíte hotově nebo kartou?"

V této fázi dochází k známému fenoménu, kdy se vám správný postup, správná odpověď nebo správné slovíčko (při učení jazyků) vybaví chvíli potom, kdy jste to potřebovali. Pozdě. Hodně lidí to demotivuje.

Ale je to vlastně skvělé znamení - v mozku již tuto informaci máte uloženou, dokonce si ji dokážete vybavit, tzn. najít k ní cestu ve správné situaci.

Jediné, co ještě nefunguje dobře, je rychlost vybavení této informace. A toho dosáhnete jen častým používáním, tedy opakováním. Když učenou dovednost zopakujete (vykonáte, provedete, reálně použijete) stokrát, zapíše se vám do mozku mnohem hlouběji, trvanlivěji. Vy si ji stonásobným zopakováním zautomatizujete a už na ni nebudete muset myslet vědomě. Vybaví se vám „sama", tj. podvědomě.

Postoupili jste v učení do čtvrté fáze.

Fáze 4: Nevím, že vím
Nevědomá kompetence (angl. Unconscious Competence)

Všechny činnosti nebo dovednosti nebo reakce (odpovědi), děláte podvědomě, aniž o nich přemýšlíte. Jsou zautomatizované. Jde to samo. Je to proto, že v mozku máte vybudované pevné spojení, které vede od rozeznání situace, kdy dovednost použít, k informacím o správném postupu a jejímu skutečnímu použití. A toto mozkové spojení je díky opakovanému upevnění a zautomatizování "vysokorychlostní" (vše, co děláme podvědomě je vysokorychlostní, nezdržujeme se přemýšlením).

Ve stavu, kdy nepřemýšlíme a činnosti nám jdou "samy", dokážeme typicky dělat to:

a) k čemu máme talent (nadání)

„Tobě to ale jde. Kdo tě to naučil?" „Nikdo. Prostě jsem si vzal kytaru a zkusil hrát."

b) činnosti, které jsme si osvojili tím, že je opakovaně používáme

„Tobě to ale jde!"

„To víš, když to budeš dělat denně, taky ti to takhle půjde! Já už o tom vůbec nepřemýšlím."

Hodně trpělivosti při procházení jednotlivými fázemi učení vím přeje

Dušan Jílek, lektor

O 4 fázích kompetentnosti na wikipedii:

https://en.wikipedia.org/wiki/Four_stages_of_competence

Pokud vás zajímá téma psychologie a komunikace s druhými, mohly by vás zajímat také tyto články:

Co je asertivita

Proč lidé těžko přijímají změny

Šest způsobů ovlivňování druhých

Pro zlepšení dovednosti rozvíjet a učit druhé lidi vám mohou pomoci tyto tréninky:

Jak jednat s různými lidmi v práci i životě

Koučovací dovednosti pro manažery

 

INFORMACE

  • Autor:

    Ing. Dušan Jílek
  • Publikováno:

    13.1.2019
  • Název:

    Čtyři fáze učení
  • Shlédnuto:

    4172

© Všechna práva vyhrazena Dušan Jílek

Icons made by Freepik from www.flaticon.com