Tři kroky asertivní reakce
Co je asertivní způsob komunikování?
Asertivita je dovednost vyjádřit naše myšlenky, zájmy, stanoviska, názory a pocity jasně, ale přitom tak, aby nenarušovaly práva druhých a nedotkly se jejich důstojnosti.
Tři kroky asertivní komunikace na pracovišti
Pokud se v rámci pracovních nebo obchodních vztahů dostáváme do potenciálně konfliktních anebo emociálně vypjatých situací, je dobré dodržovat v komunikaci 3 kroky.
KROK 1: Vyslovtepochopení (projevte empatii)
Příklad: "Chápu Vás...", "Rozumím Vám..."
"Vím, že musíte zajistit nepřetržitý chod svého provozu..."
"Jistě, také by mi vadilo, kdyby nemohl dostat objednané zboží okamžitě..."
KROK 2: Sdělte vaše stanovisko k situaci
Vyjádřete se fakticky, bez omlouvání a bez negativních emocí, bez protiútoků.
Příklad: „Požadované technické změny jsme schopni zaimplementovat do návrhu za 2 pracovní dny."
„Mimořádný výjezd servisního technika je možný zítra v 8:00 ráno. Za mimořádný výjezd fakturujeme částku X,- Kč."
„Softwarovou aktualizaci jsme připravili přesně v souladu s požadavky, které jste uvedli ve vaší specifikaci ze dne 12.10."
KROK 3: Navrhněte možné řešení
Buďte konstruktivní, ale přitom pragmatičtí. Navrhujte jen takové řešení, které považujete za adekvátní a realistické z vaší strany. Nezavazujte se k ničemu, čeho byste později litovali (pod vlivem situace).
Příklad:
„Jakmile dostaneme od vás písemně rozsah požadovaných změn, technici začnou na úpravách pracovat."
„Mám pro vás zarezervovat servisního technika na zítra ráno 8:00 za uvedenou sazbu?"
„Porovnejte funkčnost dodaného softwaru s vámi zadanými požadavky podle zmíněné specifikace a ujistíte se, že rozsah námi dodané služby přesně odpovídá vašemu zadání. Na vaše přání můžeme provést jakékoliv další úpravy."
Důležité: je věcí protistrany, zda bude Vámi navržené řešení akceptovat. Návrh řešení je projev vaší ochoty spolupracovat a není Vaše povinnost nalézat řešení za druhé.
Příklad z praxe – zákazník se zlobí na naši dlouhou dodací lhůtu
Představme si situaci obvyklou v business-to-business obchodních vztazích. Váš obchodní partner u vás objednává dodání služby nebo výrobku na míru. Vy mu ale nemůžete vyhovět ihned, protože všechny vaše výrobní nebo lidské kapacity pracují na zakázkách pro jiné zákazníky, kteří si u vás objednali dřív.
Klient může být rozladěn a začne být nespokojený: „No tak to mi pěkně komplikujete situaci!", prohlásí zjevně ironickým tónem. Fakticky tím na vás útočí.
Není vhodné reagovat protiútokem („Tak jste si měli objednat dřív!") ani být pasivní, submisivní ( „Moc se omlouvám, že to nestíháme. Ale třeba bych to nějak mohl protlačit dřív" – to si jen zaděláte na problém)."
Asertivní odpověď může být tato:
„Chápu vás, je vždy nepříjemné, když člověk musí na něco čekat. (Krok 1)
Vaši zakázku zadáme do výroby v 42. týdnu a bud hotová do 18. listopadu. (Krok 2)
Chcete, abych ji závazně potvrdil v našem systému, abyste měl jistotu, že v uvedenou dobu bude pro vás hotová?" (Krok 3)
Vyjádřili jste pochopení pro jeho možné zklamání, popisujete, co je reálně možné a navrhujete mu řešení, jak může dostat, co chce.
Možná mu toto řešení - dodávka výrobku ve 42. týdnu nevyhovuje, protože už je to pozdě. Možná ale může přeskupit své priority a počká. TO už je na něm. Možná se jenom potřebuje adaptovat na změnu a prochází některou z fází přijímání změny – blíženjsem o ní psal na blogu
původní časové představě klienta, ale posouvá situaci ke konkrétnímu rozuzlení.
A jaká může být reakce klienta
Asertivita je jako podaná ruka. Nyní záleží na klientovi, zda vaši slušnou nabídku přijme nebo odmítne a jakým způsobem. Koneckonců on tím vyjádří, jakou komunikaci s vámi nadále ve vztazích chce udržovat.
Pokud má zájem o dlouhodobý partnerský vztah, může reagovat asertivně třeba takto:
„Upřímně nemám radost z tak dlouhé dodací lhůty. Budu muset kvůli tomu přeorganizovat práci u nás ve firmě. Měl jsem se ozvat dřív, vím, že delší dodací lhůty jsou dnes obvyklé. Potvrzuji svou objednávku a počítám s dodáním v 42.týdnu, nejpozději do 18.listopadu."
Ať máte co nejvíc slušných a asertivně komunikujících zaměstnanců i obchodních partnerů.
INFORMACE
-
Autor:
Ing. Dušan Jílek -
Publikováno:
10.9.2019 -
Název:
Tři kroky asertivní reakce -
Shlédnuto:
3263