Business networking

Business networking

Co je Business Networking

Business networking (zkráceně jen "networking") je proces navazování vzájemně výhodných vztahů s jinými lidmi z byznysu a/nebo potenciálními klienty či zákazníky. Prvotní účel networkingu je říci druhým o vašem podnikání a získat je jako vaše klienty.

Proč má networking smysl (i v dnešní době)?

Rozvoj technologií v poslední době změnil zásadně způsob, jakým komunikujeme, jak řešíme naše denní úkoly, jak podnikáme a spolupracujeme s druhými. Dnes umíme vytvářet „vzdálené týmy", řídit mezinárodní společnosti pomocí několika kliknutí a nejrůznější transakce provádět online.

Jedna věc však víceméně zůstává stejnou: nic nenahradí hodnotu skutečných osobních setkání. Budování vztahu „z očí do očí" je jediný způsob, kterým dokážeme vytvářet silné mezilidské vazby.

Pokud se lidé potkávají osobně, jsou více otevřeni vzniku a utvrzení dobrých obchodních přátelství. Hovoří spolu na různá témata, která mohou vést k realizaci společných projektů.

To je důvodem, proč si  - zejména ve vztazích mezi firmami (B2B)  - plánujeme setkání s partnery a  vytváříme rozličné příležitosti, kdy můžeme hovořit s klienty a partnery a poznávat se.

Příležitosti pro networking

V podstatě je to jakákoliv akce, příležitost nebo událost, při které můžete hovořit s lidmi, se kterými se chcete seznámit.

Typické příležitosti pro networking v B2B jsou:

  • návštěvní dny
  • dny otevřených dveří
  • akce pro zákazníky
  • veletrhy
  • odborné konference a kongresy
  • přednášky a diskuzní fóra
  • akce pořádané oborovými sdruženími, profesními nebo hospodářskými komorami (např. speed business meetingy)
  • kulturní akce
  • neformální setkání firem a podnikatelů (koktejly, plesy)
  • sportovní firemní turnaje

a další akce

Kdo má networking v pracovní náplni

Vpodstatě všichni, kdo v rámci své práce potřebují komunikovat s obchodními partnery a ovlivňovat jejich spokojenost a rozhodování. Typicky je budování vztahů – networking – pracovní náplní lidí v těchto pozicích:

Členové managementu na různých stupních

Lidé v obchodu, jako jsou:

  • Key account manažeři
  • Area sales manažeři
  • Sales representatives (obchodní zástupci)
  • Obchodně techničtí konzultanti atd.
JAK ZLEPŠIT vytváření vztahů - KOUČUJTE SE POMOCÍ 3 OTÁZEK

Pokud pracujete v některé z výše uvedených pozic, zamyslete se, jak můžete zlepšit vytváření vaší sítě vztahů. Odpovězte si upřímně na následující otázky:

Jaké formy networkingu se vám osobně osvědčily?

Kopírujte osvědčené postupy. Zajímejte se, co se osvědčuje druhým. Pokud jste sportovně založeni, vyhledávejte firemní sportovní akce a setkání v okruhu vašich klientů nebo dodavatelů. Jistě je prezentují na svých webových stránkách nebo sociálních sítích. Pokud vás více baví technické odborné věci, sledujte, jaké konference, přednášky nebo kongresy na dané téma můžete navštěvovat. Jistě tam bude příležitost potkat někoho z vašeho oboru. 

Jaké formy networkingu byste ještě mohl začít (více) používat?

Je něco, čemu se podvědomě vyhýbáte? Co je příčinou? Platí, že když nám něco nejde (nebaví nás), můžeme to překonat jen tím, že to budeme dělat a zdokonalíme se. Pokud tedy neradi navazujete vztahy s úplně cizími lidmi - např. na konferencích, nic jiného než co nejčastější kontakty s cizími lidmi vás neotuží. Jen tak se zlepšíte.

Co myslíte, že vám brání v tom, abyste prováděl více networkingu?

Máte rodinu a malé děti? Možná se dá řada akcí spojit s rodinným výletem. Táta (nebo máma) se zúčastní dne otevřených dveří u klienta a je možné, že s ním může jít i rodina. Často jsou takové akce pořádány také pro firemní zaměstnance a jejich rodiny. Nebo si rodina udělá alternativní výlet a tátu (mámu) na akci za pár hodin vyzvedne. Obě strany budou spokojeny.

Pokud potřebujete ve vaší práci komunikovat s druhými lidmi, mohli by vás zajímat také tyto články:

Komunikační typy lidí

Šest způsobů ovlivňování druhých

 

 

 

 

INFORMACE

  • Autor:

    Ing. Dušan Jílek
  • Publikováno:

    3.12.2019
  • Název:

    Business networking
  • Shlédnuto:

    1432

© Všechna práva vyhrazena Dušan Jílek

Icons made by Freepik from www.flaticon.com